Foreningen innovatør av ny sportsgren

Skolesporten er utviklet for spill på håndballbane. Treningene startet innendørs i 2009 da styreleder i foreningen Robin M. Gjesdal, var avgangselev ved Hafstad VGS i Førde. To lokale skolerivaler møtes til Bowl kamp i april 2010. Denne kampen ble så godt mottatt av utøvere og publikum at det nærmest ble et et krav om at dette måtte bli en tradisjon.

Nye årskull kom til, og sporten formet seg gradvis  med spillsystemer, regler og spesielle krav til utstyrsett grunnet det harde underlaget innendørs. Et navn måtte sporten jo ha og foreningen designet logo og målsoner. ( Flexiroll 5x20 meter )  Sporten Arena Touchdown, ligner på Arena Football som spilles innendørs i USA, men størrelsen på banen og antall spillere er ulik. Også mye av spill og regler er betydelig forenklet i denne norske varianten.

I USA har finalen innendørs navnet Arena Bowl. Vi fant det naturlig å kalle finalen for Rockne Bowl etter nordmannen Knute Rockne, som har fått æren for å gjøre sporten til en publikumsidrett i USA. I anledning  USA`s 200 års jubileum, konkluderte Life Magazine med at Knute Rockne var blant de 3 mest betydningsfulle  immigrantene i USA sammen med Albert Einstein og Andrew Carnegie. Knute Rockne for sitt bidrag til idretten. Amerikansk fotball har altså en norsk signatur bak seg.

Arena Touchdown ble offisielt åpnet i 2016 under Rockne Bowl i Førde.  Rockne Bowl har nå status som det største alkoholfrie idretts og kulturarrangementet i Sogn og Fjordane.  Rockne Bowl er også blitt en viktig  kulturarena for lokale " idol-talent" innen dans og musikk.

Spillerne på lagene tar sporten på alvor og trener 5 timer pr uke hele skoleåret for å vinne denne ene kampen og det er høy kvalitet på prestasjonene.  Treningsmengde, disiplin, høy moral og høy kvalitet på utstyr-settene har æren for at det ikke har vært skader av betydning hverken under treninger eller under selve Bowl kampene. Ca 300 VGS elever har gjennom disse årene spilt denne nye skolesporten i Førde. Treningene er i regi av foreningen utenfor skoletid.  Bowlkampene er arrangert av foreningen og har alltid vært utsolgt flere dager før oppsatt dato. Dette hvert år siden 2010.

Ambisjoner om å utvide til andre byer

Foreningens hovedmedlemmer har naturlig nok en lidenskap for denne skolesporten fordi de selv har utviklet den og fordi den er blitt så populær. Videre er det en perfekt arena for forebygging av rusproblematikk og vold blant ungdom i skolealderen 15-20 år. Sporten har spesielt interesse fra ungdom som ha falt i fra den ordinære virksomheten.

Det er stadig forespørsler fra elever fra andre skoler i fra flere byer i Norge. Interessen er altså tilstede.  Utfordringen er den økonomiske. Utstyrsett, målsoner og sportens tilhørende treningsutstyr som tackle dummies o.l, er investeringer på nær en halv million norske kroner. Det tok mange år før alt var på plass i Førde.

Banker og stiftelser som annonserer med at de har midler å gi til samfunns og almennyttige tiltak, har vært avventende. Nyskapning innen frivillighetsfeltet er ikke lett når det kommer til økonomi.

Det er heller ikke lett å spå i fremtiden, men denne sporten vil nå alle de større byene og den vil trekke et større publikum. Spørsmålet er bare hvor lang tid det tar.  Besvares søknadene om økonomisk støtte positivt fra banker og stiftelser som annonserer med dette, kan det skje meget snart.

Fremtidens modell for denne lagidretten vil ikke være lik den tradisjonelle formen for serieidrett. Det vil handle om lokale byoppgjør. Vinnerne av byoppgjørene  ( Gameday Fredrikstad, Gameday Tromsø, Gameday Arendal osv.,) vil gå videre til en en nasjonal skoleturnering i regi av foreningen. Finalen i denne turneringen vil få navnet Rockne Bowl.

Les mer om sporten i magasinet under ( om du ikke vil abbonere så lar du bare være å trykke på "subscribe" knappen men trykk da heller på " No Thanks" og bla gjennom)

Gameday Førde - Rockne Bowl 2017

Første amerikaner i norsk skolesport